Lars Andersson är vd på Bil och Traktorservice i Stigtomta AB, Mälarregionens ledande återförsäljare av lantbruksmaskiner. Ett finansieringserbjudande från John Deere och Swedbank Finans är just nu en storsäljare för hans företag.

– Det är väldigt sällsynt att någon köper en John Deere-maskin utan att använda detta erbjudande, säger han.

En del av bakgrunden till erbjudandet är att John Deere vill öka sin marknadsandel i Sverige, från 21 procent i dag till 30 procent om bara några år. Det bedömer Lars att man har goda utsikter att lyckas med.

– John Deere tillverkar förstklassiga, högkvalitativa maskiner, och med en ränta på Stibor plus 0,5 procent är det inte så konstigt att många passar på att byta upp sig.

”Ingen särskilt god affär att betala kontant”
Enligt Lars Andersson har lantbrukare i många fall  mycket goda kunskaper om finansiering, och förstår snabbt om ett ränteerbjudande är bra eller dåligt.

Vilket är då det vanligaste misstag hans kunder gör, när de skaffar en ny lantbruksmaskin?

– Misstag vill jag inte kalla det, alla har vi våra skäl. Men de som envisas med att betala en stor del av insatsen kontant gör i dagsläget ingen särskilt god affär, säger han efter en stunds funderande.

De flesta kunder väljer att köpa sin nya maskin på avbetalning.

– Det är i stort sett endast entreprenadföretag som föredrar leasingalternativet, berättar Lars.

De stigande räntenivåerna tas mestadels med ro av Lars kunder. Dieselpriserna anses vara, och inte minst kunna bli, ett större bekymmer. Men Lars och hans kolleger berättar gärna om John Deere-maskinernas relativt låga bränsleförbrukning.

Konjunkturen pekar uppåt
Lågkonjunkturen var mild i lantbruksmaskinbranschen, och nu pekar kurvorna uppåt.

– Särskilt traktorer säljer vi mer än vanligt av, men även skördetröskorna går bra, liksom olika typer av mindre anläggningsmaskiner.

Bil och Traktorservice i Stigtomta är, med filialer i Upplands-Väsby och snart även i Uppsala, Mälarregionens ledande återförsäljare av lantbruksmaskiner. Företaget grundades 1968, och drivs sedan 1997 i Lars Anderssons regi.

– Det är vårt fokus på god service, lyhördhet och på en fungerande eftermarknad som ligger bakom våra framgångar, säger Lars.