Det är en gråmulen, disig och råkall höstdag i Sölvesborg när Sweden Rock Festival släpper de första biljetterna till festivalen 2012. Det är långt till sommarens värme och gemenskap men trots att det är mer än ett halvår dit så är tusentals biljetter sålda. Troligen är det huvudakten Motley Crüe som drar men det finns även andra faktorer.
– Många som köper sina biljetter nu är givetvis intresserade av banden och musiken, säger Mats Natvig, försäljningsansvarig och en av delägarna. Men de är också intresserade av att dela en upplevelse med sina vänner och bekanta. För dem är kanske inte banden som spelar det allra viktigaste.

Varumärket lockar partners
Sweden Rock Festival startades av entusiasten Ingolf Persson 1992. Då hade man 10 band på listan, 2012 kommer det att vara cirka 70 stycken. Idag ägs bolaget av nio personer som alla arbetar på kontoret i Sölvesborg. De första åren hölls festivalen i Olofström för att under ett par år genomföras i Karlshamn. Numera går den av stapeln vid Norje Boke i början av juni varje år.
När ett varumärke blir så starkt som Sweden Rock Festival har blivit så blir det lättare att hitta samarbetspartners, exempel på sådana är Kopparbergs Bryggeri, Hertz, 4Sound, Gibson, Volvo, Sveriges Radio och Telia. En partner som varit med i många år är företagsrådgivare Thomas Johansson, på Sparbanken 1826 i Olofström.
– För mig som haft kontakt och arbetat med festivalen i många år är det en förmån att få ha varit med och se den växa och utvecklas, säger han.
Att varumärket stärkts och fått ett mycket gott rykte visar sig även inom musikbranschen .
– I början var det vi som ringde runt och försökte få hit de stora banden, säger Mats Natvig. Idag är det de som ringer oss.

Området blir större
Från och med 2001 har antalet besökare ökat dramatiskt. 2001 var åskadarantalet 7400 och 2010 var siffran uppe i 33000 per dag. En enorm utveckling.
– Visst är det så, säger presschef och delägare Martin Forssman, men just nu känns det som att vi inte ska växa mer utan istället bredda innehållet och göra upplevelsen ännu bättre för de som är inne på området.
Exempel på det är den utbyggnad av området som startades 2010 och som kommer att fortsätta fram till nästa års festival. Ett av skälen är att gästerna ska kunna gå undan i lugn och ro emellanåt.
– Våra gäster är mellan 30 och 65 år och de har nått en ekonomisk nivå som gör att de kan sätta sin bekvämlighet i centrum, säger Mats Natvig.
Ett annat skäl är möjligheterna att skapa ett utökat VIP-område för företag och samarbetspartners.
– Vi har ett koncept där våra samarbetspartners/företag kan bjuda in till kundträffar, säger Mats Natvig. Då får man möjlighet att vistas i backstage-området och träffa en del av artisterna. Det konceptet har visat sig lyckat och växer för varje år.

Acceptansen ökar
Ett så stort arrangemang som Sweden Rock Festival genererar intäkter som på ett eller annat sätt sipprar ned till andra företag i området. Det är hotell, mat, camping, restauranger och massor av andra affärsrörelser som tjänar på verksamheten. Det finns en uträkning gjord av Handelsinstitutet som pekar på att arrangemanget skapar en omsättning i regionen på drygt 250 MSEK. 
– Vi på Sparbanken 1826 vill gärna vara med och skapa värde i regionen genom att stötta intressanta initiativ och verksamheter, säger Thomas Johansson.
– Intäkterna vi genererar hjälper givetvis till att skapa en acceptans för vår verksamhet och våra behov i kommunen, säger Mats Natvig.

Kontantlös festival
Ekonomi och hanteringen av de pengar som cirkulerar i området under festivalen är en fråga som festivalarrangörerna funderar mycket kring.  Just nu diskuterar man även hur det ska gå till att få ett kort- och betalsystem som kan hantera den stora mängd transaktioner som sker varje dag under festivalen.
– Vi tittar kontinuerligt på olika system med hjälp av Sparbanken 1826/Swedbank, säger Mats Natvig. Än så länge har vi inte hittat något som passar.
Då många av artisternas gager betalas ut i Dollar eller Euro är det viktigt för Sweden Rock att kunna säkerställa sin kostnadsbudget. Bolaget arbetar därför sedan några år med att valutasäkra sina kostnader tillsammans med Sparbanken 1826.

Entusiaster och affärsmän
Musikfestivalbranschen är tuff och det krävs både musikalitet, förmåga att förstå vad publiken vill ha och sinne för affärer. Många festivaler har fått lämna in för att de varit för mycket musikälskare och för lite affärsmän.
– För vår del är det nog 50/50, säger Martin Forssman. Vi gillar musik annars skulle det inte gå men det betyder inte att vi står och headbangar på kontoret hela dagarna.
Vid sällsynta tillfällen uppstår en perfekt kombination mellan musik och affärer. Ett sådant var när man bokade Volbeat, ett band som inte var så kända när kontraktet skrevs under. Men när de kom till Sweden Rock Festival var de riktigt heta.
– Vi hade bokat dem på en av de mindre scenerna, säger Martin Forssman. Så mycket folk har jag sällan sett på den scenen. Sådana lyckträffar är kul och det var verkligen proppfullt.