– Vi ville starta något nytt och unikt i cateringbranschen, säger Maria Bub som tillsammans med Veronica Börjesson äger och driver Sotnosen HB i Kristianstad. Jag har en bakgrund i Brasilien och är intresserad av färskkorv och matkulturen som finns runt dem.

Veronica Börjesson drömde i sin tur om att starta ett kafé och till sist kom de på att korvkafé, det var vad de skulle öppna.

– Tanken var att ta landet till staden istället för tvärt om så vi började leta efter lokal inne i Kristianstad, säger Veronica Börjesson. Men det var inte lätt att hitta något som passade våra önskemål och vår plånbok.

Egna recept

Till slut fann de Näsbygård, ett långt stenkast ifrån Högskolan. I kaféet på Näsbygård säljs rätter och menyer gjorda på egna recept med säsongens råvaror från lokala odlare.

– I Brasilien och i en hel del av Medelhavsländerna finns en speciell grillkultur, berättar Maria Bub.

Det är den som inspirerat och skapat hennes intresse för korv. Ett intresse som späddes på när hon gjorde sin praktik hos en lokal slaktare i Provence.

– Jag var där i en månad och fick lära mig mycket om olika typer av kryddningar, säger Maria Bub.

Stöd och råd

Att ta steget från idé till förverkligande av densamma och invigning av det nya företaget kan vara det som är allra svårast för en ovan företagare. Många gånger stoppas drömmarna av bristen på kapital och goda råd.

– Som tur var fick vi kontakt med Sparbanken 1826, säger Maria Bub. De har hjälpt oss med lån och massor av praktiska råd och tips.

– Att erbjuda rådgivning och effektiva lösningar inom områdena betala, finansiering, spara och försäkra till både nya och etablerade företag är en viktig del av vår affärsidé, säger Charlotte Sandén, företagsrådgivare och ansvarig för kunder som vill starta eget i Sparbanken 1826.

Charlotte Sandén menar att det är värdefullt för regionen med nya företag. Därför samarbetar Sparbanken 1826 med näringslivsorganisationer som exempelvis Nyföretagarcentrum men även med skolorna.

En bra bakgrundshistoria

Att sticka ut är viktigt i en bransch som är så pass tuff som cateringbranschen och båda menar att de hittade sin nisch i och med korvarna. Under utbildningen på Högskolan i Kristianstad gick de en kurs i det som kallas storytelling. Det är en gren inom marknadsföringen som menar att man ska bygga försäljningen av sitt varumärke kring en historia, syftet med det är att stärka och höja varumärket.

– Det är därför vi berättar om den lilla sotarflickan som lärde sig röka korv när hon följde med sotarpappa på jobbet och han tog en paus. Då rökte hon pappas smörgåskorv i de öppna spisarna, berättar Maria Bub.

Små steg i taget

Att vara nystartad företagare betyder att utvecklingen sker gradvis, allt kan inte ske med en gång. Dels hinns det inte med men det är också en ekonomisk fråga då ekonomin kan vara ansträngd och man måste rätta mun efter matsäck.

– Visst kan det vara tufft men vi startade efter att vi studerat i tre år och då har man inga pengar ändå. Så det fanns inte mycket att förlora, säger Maria Bub. Samtidigt innebär det stor frihet och tillfredsställelse att vara sin egen. Vi tar små steg i taget, säger Maria Bub.