– Vi vill att våra hemtrakter ska leva. Ett sätt för oss att ge tillbaka till våra kunder är att bidra med sponsring av idrott, kultur och samhälle för att skapa utveckling och framtidstro, säger Maths Malmström som är marknadschef på Sparbanken 1826.

Socialt patos

När sparbanksidén föddes i Skottland för 200 år sedan var tanken att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle göra nytta för samhällets utveckling. Sparbanken 1826 avsätter också vinstpengar till Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 och Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse. Den långsiktiga tanken bakom det är att få fler invånare, fler företag och fler besökare till regionen.

– Vi har inga ägare som kräver del av vinsten varje år, säger Maths Malmström. På så vis är vi en annorlunda bank.

Ett heltidsarbete

Kulturföreningen Markan startades 1989 av ett gäng musikintresserade entusiaster och är ett exempel på Sparbanken 1826 sponsorprojekt. Från början ville föreningen anordna konserter och se till att Hässleholms olika band och artister hade någonstans att repetera och uppträda. Efter ett tag växte ambitionerna och tankarna på en festival tog form.

– Vi startade 2003 med 15 band och 1 200 besökare, berättar Micke Fredholm som arbetat i föreningen sedan grundandet. Då hade vi bland annat The Ark, Marit Bergman och Joddla med Siv här.

Med åren har festivalen vuxit och Micke Fredholm är numera festivalgeneral och arbetar med festivalen under hela året.

– Cirka 40 procent av våra biljetter säljs de tre sista veckorna. Att få en festival att gå runt är ett riskprojekt och därför behöver vi en stabil ekonomi för att klara oss.

En viktig samarbetspartner

Det är där Sparbanken 1826 kommer in och bidrar dock inte utan tanke.

– Vår insats ska vara baserad på affärsmässighet och bankens värderingar, säger Sparbanken 1826 Maths Malmström. Vi vill sponsra projekt där många människor möts och vi ska vara betydelsefulla för de som vi vill hjälpa.

Man hjälper lika gärna den lilla ortens förening som att stödja en utbyggnad av Pågatågen, Siesta i Hässleholm eller en elitförening som Vittsjö GIK som spelar fotboll i damallsvenskan.

Under 2013 får 194 föreningar dela på 3,2 miljoner kronor.

– Sparbanken 1826 bidrar ekonomiskt och med tjänster, säger Micke Fredholm. De är en av våra största sponsorer och vi gör också kampanjer tillsammans.

Ett exempel på det är den TV-reklam som Sparbanken gör under vintern/våren där man erbjuder chansen att vinna biljetter till årets Siestafestival.

Helhetsupplevelse

Siestafestivalen vill ha så breda artister som möjligt i festivalens målgrupp som är de mellan 15 och 25 år. En festival kräver en rejäl arbetsinsats och de sista veckorna innan sover Micke Fredholm inte särskilt mycket. Området ska färdigställas, de fyra scenerna ska byggas, backstageområde ska fixas och de sista biljetterna ska krängas. Programmet brukar vara spikat cirka en månad innan festivalstarten men det är mer än banden som gör en festival.

– Vi ser det som en helhetsupplevelse, säger Micke Fredholm. Man ska träffa folk, lyssna på bra artister, äta, dricka och ha tur med vädret.