I en undersökning som publicerats 2012 från Handelshögskolan i Göteborg, genomförd av Harald Holtsung och Jacob Johannesson, visade det sig att det under 2011 stals drygt 7,1 miljoner liter diesel. Skåne är tyvärr hårt drabbat och en av de drabbade är Bo Kvist på Ivö Gräv.

– År 2011 var det cirka 7300 dieselstölder som anmäldes till polisen i Sverige, säger Bo Kvist. Värdet på den stulna dieseln uppskattas till 47 miljoner. Självklart finns det även stölder som aldrig anmälts vilket betyder att siffran förmodligen är högre än vad som dokumenterats.

Själv drabbad

Den som driver verksamhet där diesel eller bensin är en nödvändighet, vet vilka kostnader det innebär. För att inte tala om de olägenheter och problem som uppstår när drivmedlen är borta. Då ska det beställas nytt, väntas på leverans och under tiden står verksamheten stilla och inte ger det några pengar.

– Det är och var problem med dieselstölder. Till sist tröttnade jag och ville göra något åt det.

Skapade eget larm

Lösningen blev larmsystemet MYeye Security System. Bo Kvist tog med hjälp av en granne fram en prototyp för ett larm. Ett system som med inbyggda sensorer känner av om någon kommer nära, i det här fallet grävmaskinen, tar en bild och skickar den till en utvald mobiltelefon. Därefter kan du ringa 112 och så kan de leta reda på tjuven och ställa dem inför rätta.

– Jag har själv använt larmet på mina maskiner med gott resultat. På det här viset har vi fångat 25-30 dieseltjuvar under åren. Fördelen är att allt styrs med mobilen, vilket gör det enkelt att hantera. Dessutom drivs larmet med antingen 12, 24 eller 220 Volt.

Drar sig tillbaka

Nu har Bo Kvist börjat varva ned och sonen Fredrik ska arbeta vidare med att utveckla företaget och larmaffären. För det går bra och det finns potential.

– Vi har sålt ett stort antal larm det senaste året och det är ju inte nödvändigt att de ska vara till enbart för att hindra drivmedelsstölder. De går att använda i hemmet på skymda platser, på alla sorters maskiner, i arbetsbodar, på lager och de kan sitta på båtar och bevaka dess motorer.

Lätt att ta hem

Larmet sätts samman, efter svenska ritningar, i Kina. Bo och Ivö Gräv har larm i lager och från beställning till leverans från Kina tar det endast ett par dagar.

– De är snabba och duktiga i Kina och vi kan ta hem 1000 exemplar om dagen om det skulle behövas.