– E-handeln växer för att kunderna vill ha det så. De driver på utvecklingen. Fler och fler handlare inser hur viktigt det är att finnas på nätet, både för att hitta nya och för att möta sina befintliga kunder, säger Maj-Lill Johnson, bankens specialist på e-handel.

Som gjorda för e-handel
De som driver gårdsbutiker är på många sätt som klippta och skurna för e-handel: butikerna ligger sällan i bra affärslägen, de har varor som kunder söker efter på nätet och de har ofta begränsade möjligheter att bemanna sina butiker fysiskt. 

– Många av våra lantbrukskunder är dessutom intresserade av den digitala utvecklingen och är ”i tiden” med närproducerade och ekologiska produkter. Det är två utmärkta förutsättningar för att lyckas med e-handel. Men det finns förstås inget som säger att du måste ha en fysisk gårdsbutik för att starta e-handel. Du kan mycket väl nöja dig med en butik på nätet, säger Maj-Lill.

Hjälp från start till mål
Du behöver heller inte vara någon webbexpert för att starta e-handel.

– Bankens erbjudande gör det hela väldigt enkelt. I vår lösning ingår allt från webbutik till betalningslösningar och vi hjälper kunderna från start till mål, säger hon.

Tekniken är med andra ord inget man behöver fundera särskilt mycket över. Däremot finns det ett antal andra frågor som är värda en stunds eftertanke innan man öppnar butiken, menar Maj-Lill.

  • Har jag tillräckligt med produkter, eller löpande tillverkning, för att kunna leverera kontinuerligt?
  • Ska jag bredda mitt sortiment och satsa på fler olika produkter? 
  • Hur kan jag marknadsföra min webbutik? Ska jag tänka lokalt, regionalt, hela Sverige eller …?

– Det är givetvis viktigt att man alltid har något att sälja i sin butik. En besviken kund kommer sällan tillbaka. Är din egen produktion begränsad kan du ta in andra produkter i ditt sortiment. Det ökar dessutom dina möjligheter till merförsäljning. När det gäller marknadsföring är möjligheterna i princip obegränsade. Jag brukar råda kunderna att börja enkelt och lokalt. Sätt upp affischer på anslagstavlorna i ditt närområde och annonsera i lokala medier. Utnyttja även det erbjudande som Google har till bankens kunder. Även sökordsannonseringen går att begränsa geografiskt, säger hon.