Mjölk i lösvikt har med framgång prövats på andra ställen, men i trakten av Skövde är Kalle först ut med att erbjuda konceptet. I korthet går det till så här: 

  • Kalle pastöriserar mjölken som ska säljas direkt i butik, i sitt eget mejeri på gården. 
  • Mjölken tappas på stora behållare, som körs ut till butikerna.
  • I butiken säljs mjölken i lösvikt – kunden fyller sin glasreturflaska med mjölk från en mjölkautomat.
  • Kunden får tydliga instruktioner om hur att rengöra flaskorna och kan komma tillbaka och köpa mer närproducerad, pinfärsk mjölk utan tillsatser.

Alla vinner – nästan

Med den här affärsmodellen tjänar både Kalle och butiken mer på mjölken och kunden får en närproducerad produkt till ungefär samma pris som ”vanlig mjölk”. Den enda förloraren i sammanhanget tycks vara de stora mejerierna.  

Sviktande lönsamhet

Mjölkproduktionen i Sverige har tampats med sviktande lönsamhet länge. Ungefär lika länge som Kalle har varit storproducent.  

– Jag köpte gården Esbjörntorp 2007 och satsade på en stor lösdriftsanläggning med robotmjölkning. Lönsamheten har gått upp och ner. Genom att sälja en del av produktionen direkt till butiken hoppas jag få stabilare intäkter i mjölkproduktionen som helhet, säger han.

Bra kalkyl

För att få ihop konceptet, som innebär en rejäl intäktsökning per liter levererad mjölk, har Kalle fått bygga ett gårdsmejeri, skaffa en kylbil och ett antal mjölkautomater.  

– Sammanlagt rör det sig om investeringar på en dryg miljon, men om kalkylen håller och jag kan sälja 500 liter om dagen direkt, kommer den att betala sig med råge, säger han.

Hoppas på konsumenterna

Butikerna är entusiastiska, Kalle är entusiastisk och banken är med på noterna. Den stora utmaningen nu är att få konsumenterna med på tåget. 

– Jag har inspirerats av en gård utanför Borås, som kör det här upplägget med stor framgång. Jag hoppas och tror att det finns tillräckligt många konsumenter även här i Skövde som uppskattar en närproducerad produkt, som gynnar det lokala näringslivet och det öppna landskapet, säger han.

Och förhoppningsvis väger känslan av en ”hemlagad” produkt upp omaket med returflaskhanteringen.

 – Det känns som en helt riktig satsning, inte minst med tanke på hur medvetna många konsumenter är i dag. När de köper sin mjölk från mig i Värsås vet de precis varifrån den kommer. De kan i princip klappa korna som har producerat den, säger han.

Till att börja med kommer leveranserna att bestå av fyraprocentig pastöriserad, men inte homogeniserad, mjölk. Mejeriet är dimensionerat för att klara både yoghurt- och glassproduktion om och när den dagen kommer.